tiistai 24. lokakuuta 2017

Sisäinen Martta iski




Tätä tapahtuu minulle harvoin, mutta nyt iski marttailu!

Ihailen anoppiani. Monessakin suhteessa. Mutta yksi pikkuruinen seikka on siisteys.
En ymmärrä miten hän saa pidettyä uunin ja pellit aivan uutuuden kiiltävinä vaikka hän leipoo aivan mahdottoman paljon!


Meillä uuninpellit näytti melko nopeasti uuden kodin valmistuttua jo tältä. 
Nyt taas kerran yritin näitä puhdistaa... Etikkaa ja soodaa....sitten pyykkijauhetta veteen ja uuniin kiehutellen... sitten hangaten sienellä ja sitruunalla..... Kunnes muistin vanhastaan yhden pienen kikan vanhan ajan hellan levyille... Sokeripalat!!!!


Ja sokeripaloilla hangaten läks veks! 
En tiedä josko teille tämä vinkki on arkipäivää... Mutta
itse olin moisen idean jo hukannut.... 
Ja älkää pelätkö, tästä mun blogista ei tule siivousblogia vaikka kuinka yrittäisin....
...ekoilua olen yrittänyt muutamaan kertaan:
mm. Kananmunalla tukanpesua täällä

Puhtaus on puoli ruokaa, vain miten tää meni.... 

14 kommenttia:

  1. Kih hih, vaikka olen martta, niin minun(kin) uunipeltini, ja varsinkin uuninpohja, ovat roiskeissa. Kyllä, vanhat konstit ovat hyviä ja ekologisia.

    VastaaPoista
  2. Voihan martta, taidan laittaa sen sokeripalan suupieleen ja kahvikupin kouraan ja odottaa kun kunnon myrkyt teke tehtävänsä uunissa ja pellillä :)
    Tämä siivoushullu luottaa pääosin 'myrkkyihin', tosin mikron putsaan valkoviini+sooda seoksella :)
    Mukavaa viikonjatkoa 'Martta' <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo haluaisin kovasti olla aito martta... Mutta kyllähän nykyemäntä löytää nopeat keinot usein käyttöönsä... Valkoviini-sooda oli mulle ihan uusi yhdistelmä!

      Poista
  3. Vanhat konstit on hyviä, saisi joku tulla ja putsata minun uunin, muka niin siististi laitan ruokaa ja aina se on roiskeissa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo mullakin jäi ikävä kyllä peltien putsaukseen.. Uuni pitäis jaksaa vielä hinkata...

      Poista
  4. Just eilen paistelin syyslomapullaa ja harmittelin miten pelti on täynnä mustia läikkiä. Sokeripalaa peliin siis. Kiitos martta vinkistä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva jos oli hyötyä! Tuo oli aika fyysistä hommaa!

      Poista
  5. Minä kyllä käytin tätä kikkaa kun minulla oli hella missä oli pyöreät keitin levyt. Reunat sai tosi hyvin puhtaaksi. Nyt en tällaista tarvitse. Mutta hienoa kun jaoit sen muille. Hyvää loppuviikkoa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo siitä minäkin tuon keksin kokeilla. Toimi hyvin siihenkin. Aika fyysistähän tuo pellin hinkkaaminen oli... Hauskaa viikonloppua!

      Poista
  6. Kiva kun jaoit puhdistus vinkin, täytyy kokeilla! Blogissani haaste sinulle käyhän vilkaisemassa Puutarhurin tytär

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Tuo oli mukava haaste, tiesin heti mitä vastata!

      Poista
  7. Totta tosiaan, sokeripalat ovat keittolevyjen puhdistuskikka. Hyvä tietää, että tepsii myös pelteihin :).

    VastaaPoista